ضوابط طراحی خانه سالمندان

به طور کلی در هر اتاق نباید بیش از 4 نفر زندگی کنند. اتاق حتما ً باید دارای یک پنجره باشد.فضای کافی برای جابه‌جا کردن و حرکت دادن ویلچر موجود باشد وحتما داخل واحد حمام داشته باشد. درِ اتاق نیز نباید به داخل اتاق‌های دیگر باز شود. همچنین نور کافی برای مطالعه در رختخواب فراهم شود (مثل یک چراغ مطالعه کوچک در بالای تخت).

اگر محیط خصوصی امکان پذیر نیست در فاصله بین تختخواب‌های اتاق پرده‌ای باشد تا در صورت نیاز، سالمند بتواند با کشیدن پرده یک محیط خصوصی برای خود ایجاد کند. تخت نسبت به پنجره باید دید داشته باشدو یک صندلی راحت در کنار تخت باشد. همچنین هر سالمند باید یک کمد جداگانه وهم‌اتاقی‌های سازگار، همزبان و متناسب با خود داشته باشد. در صورت تمایل، اتاق تلفن داشته باشد.

سرویس بهداشتی سالمندان باید دارای میله های کمکی باشد و فضای کافی برای حرکت بیلچر وجود داشته باشد و همچنین سرویس هایی ویژه معلولین نیز وجود داشته باشد .

اتاق و نشینمن و تمام فضاهای عمومی باید نور کافی داشته باشند و دارای میله های کمکی باشند و همچنین تمام پیریز ها و وسایل خطرناک با رنگ های هشدار دهنده و واضح مشخص باشند . باید کاناپه ای باشد  و بهتر است تلوزیون روزنامه و از این قبیل سرگرمی ها نیز تعبیه گردد. مکان هایی خصوصی باید تعبیه شود برای ملاقات ها و معانیه ی پزشکان . سالمندان باید جایی دور از فضای ترافیک شهری باشد چراکه آرامش سالمندان در گرو دوری از آلودگی صوتی است . در ضمن سالمندان باید دارای تهویه هوای مطلوب باشد و چه بسا ساختمان های کهنه ساخت که بوی رطوبت دارند مناسب کاربری سالمندان نیستند .در سالمندان باید مسیری برای پیاده روی سالمند تعبیه شود و دارای میله کمکی باشد و در جای جای آن نیمکتی باشد برای مکث . سالن های گفتگو جمعی و کلاس های آموزشی بسیار بر روحیات و سرگرمی سالمند ها اثر بخش است .

اگر سالمندان بیش از یک طبقه باشد باید تعداد پلکان معقول داشته و همچنین دارای تعداد متعددی آسانسور باشد . در ضمن تراس ، بالکن و پنجره ها باید محافظ مناسب داشته باشند . کف تمام بخش های سالمندان باید از متریالی غیر لغزنده و ترجیحا مات پوشیده شود . تخت سالمند باید دارای محافظ باشد .

برای طراحی محوطه باید نکاتی رعایت شود برای مثال ؛ فواصل و طول مسيرهای دسترسی از حالت عادی کمتر باشد، برای مثال تعداد و محل قرار گيری سرویس های بهداشتی باید به صورتی باشد، که افراد سالمند در کوتاهترین زمان، و مناسب ترین مسير ممکن بتوانند به آن دسترسی پيدا کنند. هيچ گونه بلندی یا مانعی در مسير حرکت افراد سالمند قرار نداشته باشد. سعی شود تا جای ممکن از مسيرهای شيبدار کمتر استفاده شود و در صورتی که مجبور به استفاده ازمسيرهای شيبدار هستيم حدالامکان از نرده در کنار مسيرها برای دستگيری افراد سالمند استفاده شود لازم است عوامل محرک حواس بينایی، شنوایی، لامسه و بویایی در طراحی فضای باز به کار گرفته شود، تا لذت و ادراک محيط به نحو مناسبی انجام بگيرد.

سرنخهای لامسه بسيار مهم و شامل تغييرات در بافت کف پياده روها و محل برخورد مسيرها یا قبل از محوطه پله هاست که با تغییر مصالح میشود به ان رسید و همچنین باید در فواصل کوتاه نیمکت تعبیه شود . بهتر است فضاهای خاصی برای ورزشهای سبک و نرمش برای سالمندان در نظر گرفته شود، برای مثال راه رفتن مورد علاقه بسياری از سالمندان در سنين بالاست، بنابراین می توان با طراحی مسيرهای پياده روی مناسب و متنوع، به نياز آنها پاسخ مثبت داد

به گزارش ارگان معماری :مجتمع اقامتی سالمندان البشلس پارک (elbschloss park residence) همچون دهکده ای آرام و کوچک، به دور از هیاهوی شهر “هامبورگ” در آلمان قرار گرفته است. کانسپت کلی پروژه البشلس پارک، القا احساس تعلق به فضا از طریق طراحی ساختمان های مجزا و پراکنده در بستری با نشاط و صمیمی بوده است و شکل نامتعارف زمین نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر چرخش احجام می باشد. ارتفاع کم توده ها و فاصله گرفتن آنها از جداره زمین و شکل مسیر اصلی پیاده در سایت، برای مخاطبانی که درون مجموعه پای می گذارند، تنوع دید و پرسپکتیو و همچنین مقیاسی انسانی را به ارمغان آورده. مسیرهای پیاده که با فرمی منحنی شکل درون سایت جای گرفته اند، کیفیتی مشابه پارک های محلی را به محیط می بخشند. دسترسی پیاده به ساختمان ها به وسیله راه هایی که از مسیر اصلی منشعب می شوند، ممکن گردیده که پس از گذر از پیش فضای ورودی که حریمی خصوصی برای ساختمان ها تعریف کرده و بعضا در سطح بالاتری نیز قرار گرفته، به ورودی ساختمان ختم می شوند. مصالح غالب در نمای بناها، بتن سفید است که بی روحی و سردی احتمالی ناشی از رنگ و بافت آن، به واسطه سطوحی از نما که بافت گرم و پویای چوب را دارند تعدیل شده. این تنوع در نوع و رنگ مصالح سبب پویایی و سرزندگی مجموعه نیز گردیده است. همچنین جهت حفظ آسایش سالمندان و برقراری آرامش در فضاهای باز مجموعه، پارکینگ ها جز تعداد اندکی، در زیر زمین قرار گرفته

اند. فضاهای باز گَسترده سبز، چشم انداز مناسب را برای ساکنین واحدها به ارمغان آورده که نقش عمده ای در بالا بردن روحیه سالمندان مجموعه دارد. معماری بناها به دور از آشفتگی و اغتشاش در حجم هایی ساده و خالص نمود یافته که با کاربری مجموعه همخوانی دارد. بازشوهای متعدد ناپیوسته اما ریتمیک، از دیگر عواملی است که روحیه خوابگاهی پروژه را کمرنگ و بر وجه مسکونی کردن آن تکیه کرده و تاثیری به سزا در روحیه ساکنین دارد. پروژه شامل هشت ساختمان مجزا می باشد، ساختمان هایی که در ضلع غربی سایت جانمایی شده اند، شامل سه بلوک موازی می باشند. سطح همکف این بلوک ها که یکی از جداره های شهری پروژه را شکل می دهند به کاربری های تجاری و عمومی اختصاص داده شده. به طور کلی واحدهای اقامتی در این مجتمع را در سه تیپ کلی، شامل اتاق یک نفره، واحدهای یک خوابه و دوخوابه می توان دسته بندی نمود.